Ø    Strona główna
Ø    Obejrzyj szkołę
Ø    Historia szkoły
Ø    Dokumenty
Ø    Pracownicy
Ø    Nadzór
Ø    Świetlica
Ø    Przedszkole
Ø    Uczniowie
Ø    Wisła Wielka
Ø    Biblioteka
Ø    Rada Rodziców

 

Ø    MEN
Ø    KO Katowice
Ø    OKE Jaworzno
Ø    WOM Katowice 
Ø    Pszczyna 

Ø    Plan lekcji



 

LOGOPEDA

 

Należy do dobrego wychowania dzieci,

ażeby dobrze wykształcić narzędzie mowy,

ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale

wyraźnie i czysto wymawiać. I to będzie

pierwsza nauka, którą dzieci powinny

odebrać od matki, ojca i wychowawców.

                                               J. Śniadecki

 

 

 

Logopeda szkolny: mgr Magdalena Sojka-Kalicińska

Godziny pracy

Poniedziałek   7:45-13:45

Wtorek            9:45-14:45

Czym zajmuje się logopeda?

·         profilaktyką logopedyczną

·         kształtowaniem mowy dziecka

·         kulturą żywego słowa

·         diagnozą i terapią mowy dzieci, młodzieży oraz dorosłych

Najczęściej występujące wady wymowy:

-         sygmatyzm: nieprawidłowa wymowa głosek dentalizowanych wszystkich szeregów (I: ś, ź, ć, dź II: s, z, c, dz III: sz, ż, cz, dż)

-         rotacyzm: wada wymowy polegająca na nieprawidłowej realizacji głoski r (np. r=l, r=j)

-         mowa bezdźwięczna: głoski dźwięczne w obrębie poszczególnych par są realizowane w postaci ich bezdźwięcznych odpowiedników; zaburzeniom dźwięczności (częściowym lub całkowitym) może ulegać 13 par opozycji fonologicznych: b - p, bi - pi, d - t, g - k, gi - ki, dz - c, dż - cz, dź - ć, w - f, wi - fi, z - s, ż - sz, ź - ś

-         kappacyzm: jest wadą artykulacyjną, w której zaburzona jest wymowa głoski k oraz ki (zwykle głoska k zastępowana jest przez głoskę t, równie często głoski te nie występują w systemie fonetycznym dziecka)

-         gammacyzm: jest wadą artykulacyjną, polegająca na nieprawidłowej realizacji głosek tylnojęzykowych g, gi, h, hi (zamiana głosek: g, gi, h na d, di, t, a także mogą być one nie realizowane w systemie fonetycznym dziecka )

-         lambdacyzm: wada wymowy polegająca na nieprawidłowej realizacji głoski l

            (np. 1. deformacja głoski l – realizacja: międzyzębowo; bez zwarcia czubka języka z       wałkiem dziąsłowym górnym; bez prawidłowej pionizacji języka; 2. zamiana głoski l      na inną głoskę wypowiadaną prawidłowo, najczęściej l=j; 3. brak            głoski l w systemie     fonetycznym dziecka).

 


Jak zmotywować dziecko do pracy w domu?

 

            Tak naprawdę, jeśli dziecko nie będzie ćwiczyło w domu, efekty terapii będą znikome. Drodzy rodzice znajdźcie odrobinę czasu i razem ze swoją pociechą poćwiczcie, to bardzo ważne.

            Najlepsza nauka to nauka poprzez zabawę, dlatego ćwiczcie bawiąc się. Rodzicu zamień się na chwilę w dziecko i rób to, co ono na zajęciach logopedycznych – głupie minki przed lustrem (ćwiczenia buzi i języka), zagraj w grę logopedyczną itp. Spróbuj wymyślić jakąś twórczą zabawę, zachęć dziecko do udziału w niej.

            Dużo zależy od Twojej inwencji – spróbuj przemycić kilka słówek czy ćwiczeń buzi i języka we wszystkich możliwych sytuacjach (np. podczas spaceru, na zakupach, podczas przyrządzania posiłków).

            Dzieci trzeba nieustannie motywować do pracy, dlatego chwal każdy, nawet najmniejszy jego sukces. Często droga do prawidłowej wymowy będzie trudna i czasochłonna, dlatego trzeba nagradzać dzieci za trud, który wkładają.

            Pamiętaj, że logopeda jest Twoim sprzymierzeńcem – jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości bądź pomysły na zabawę, przyjdź i porozmawiaj, zapytaj.

 

Przykładowe zabawy:

-        domino obrazkowe: wspólnie z dzieckiem wyszukaj obrazki, które zawierają aktualnie ćwiczoną głoskę np. obrazki zawierające głoskę „cz” - czapka, czołg, mecz, mlecz, liczydło itp., następnie naklejcie je na karteczki (najlepszy będzie blok techniczny bądź tekturka), stworzycie w ten sposób talię kart. Gra logopedyczna gotowa do zabawy;

-        historyjki obrazkowe: wytnij obrazki, które będą zawierać głoskę ćwiczoną przez Twoje dziecko – wymyślajcie razem historyjki do tych obrazków. Jeśli będą to czarno-białe obrazki to możecie je pokolorować;

-        wąż wyrazowy: wymyślajcie kolejne wyrazy rozpoczynające się na ostatnią głoskę wyrazu poprzedniego np. czapka – apacz – czołg – ...

Staraj się wymyślać słowa, które będą się zaczynały na aktualnie ćwiczoną głoskę Twojego dziecka.

 

1. Kamienie milowe rozwoju mowy dziecka od 0 do 6 roku życia.<pobierz>
2. Złote reguły harmonijnego rozwoju mowy dziecka.<pobierz>
3. Zabawy buzi i języka dla każdego smyka.<pobierz>
4. Logopedyczne fakty i mity.<pobierz>
5. Słucham-mówię-czytam-piszę.<pobierz>
6. Bilans dwulatka.<pobierz>
7. 10 rad – co robić, aby rozwijać mowę Twojego dziecka.<pobierz>
8. Jak pomóc małemu dziecku, gdy ma problemy z płynnością mowy?.<pobierz>


Źródło ulotek: www.ptl.katowice.pl